2008. december 30., kedd

Londonban 3.

A Westminster Apátság és a Tower Bridge

Reggeli után tervünknek megfelelően egyenesen a Westminster Apátsághoz mentünk. A bejáratnál leszurkoltuk a személyenként 12 Fontos belépési díjat, amiért kaptunk egy magyar nyelvre beállított audio guidet, ami az apátság legfontosabb síremlékeiről és tárgyairól ad tájékoztatást.

A Westminster udvarán lévő St. Margaret kápolna

Akit igazán érdekel a történelem, annak valódi kincsesbánya az apátság. A ma látható apátság helyén már a 7. században templom állt, melyet 4 évszázaddal később Hitvalló Edward átépíttetett

Az Apátság főkapuja

A jelenlegi templom a 13. században készült el. Hosszú évszázadokon keresztül itt koronázták meg Anglia királyait, királynőit, itt kötöttek házasságot és ide is temették őket.

A templom központjában a főhajóban áll St. Edward monumentális síremléke. Oldalában unokája III. Edward sírja helyezkedik el. St. Edward emlékműve mögött egy emelvényen áll a fából készült koronázási szék. Említést érdemel III. és V. Henrik síremléke.

A Lady kápolnában látható VIII. Henrik lányainak I. Mária királynő és féltestvére I. Erzsébet királynő síremléke. Erzsébet koporsóját Mária koporsója fölé helyezték. A kápolna híres sírjai közé tartozik Lady Margaret Beaufort és Margaret Countess of Lennox síremléke. Talán a legtöbb kegyeleti virágot az elveihez halálig hűen ragaszkodó tragikus sorsú skót királynő Mária sírján láttunk.

Mindig sok látogatót vonz a Westminster

A templom egyik sarkát a poétáknak szentelték, van, akinek a sírja is itt található, másoknak csak az emléktáblája. Az egyik legimpozánsabb Shakespeare és a híres zeneszerző Händel emlékműve.

Számos ismert nevet találtunk a falon és a templom padlóján elhelyezett kőtáblákon, Charles Dickens, Thomas Hardy, Rudyard Kipling, William Blake, Jane Austen, a három Broe nővére, T.S.Eliot és még sok más híres angol költő, író, és Sir Laurence Olivier a 20. század egyik leghíresebb színésze.

Az apátság főhajóját a szentély választja szét. Egyik oldalán St. Edward Sírja és a Lady kápolna található, ezt jártuk körül először. Majd egy oldalajtón át kijutottunk egy udvari folyosóra, ahonnét a régi kápolna és az apátsági múzeum nyílik. A múzeumban néhány koronázási kelléket láttunk, valamint ruhákat, és az uralkodók fából készült méretarányos utánzatát. Haláluk után eredetileg az uralkodók holttestét vitték körbe, később ezt egy fából készült utánzattal helyettesítették.

Cook kapitány emléktáblája

Sajnos az apátságban nem lehet fényképezni, de a kerengő falán lévő emlékekről tudtam egy-két fényképet készíteni.

A kerengő falán is táblák sorakoznak

A kerengő a szentély másik oldalán vezetett be a templomba. Itt a tudósok és híres feltalálók sírjai találhatók. Newton, és Charles Darwin a két legismertebb személyiség, de számos matematikus, fizikus, csillagász és mérnök is megkapta a megtiszteltetést, hogy az apátságban legyen örök nyughelye.

Ugye mindenki rájött, hogy az üstökös felfedezőjének emléktábláját látja

Jó sokáig elidőztünk a templom ódon falai között. És akkor még nem is beszéltem a templom színes üvegablakairól, vagy a kórus csodálatosan faragott székeiről.

Egy gyors ebédet követően elmentünk a Tower Hídhoz.

Mielőtt felmentünk volna a hídra, megnéztük a dokkokat. Szerencsére csodálatos napos idő volt, így jól esett a séta. Mikor első este sikerült megnéznünk a híd felnyitását, elhatároztuk, hogy ezúttal felmegyünk a felső szintre is. A hídlátogatás 6 Fontba került. Lifttel felvittek a felső szintre, ahol végig lehetett sétálni mind a két oldali folyosón, és remek képeket készíteni.

Aggódtam egy kicsit, hogy erős szél lesz odafenn, de kiderült, hogy a felső gyalogos híd üveggel fedett,így teljesen szélvédett.

A Tower épülete a hídról

Csak a fényképezésre kialakított helyeken lehet elhúzni egy kis ablakot. A túloldali hídpilléren jöttünk le lifttel, de itt még nem ért véget a látogatás. Egy kék lábnyomot követve végigsétáltunk a Temze túloldalára, majd lekanyarodtunk a híd lábához. Itt a nyomok egy vasajtóhoz vezettek, amin keresztül bejutottunk a hídszerkezet lelkét képező gépházba. Innen irányítják a híd felnyitását. Megnéztük a hatalmas gépeket és kipróbáltuk a modeleket.

A gépház

Már kezdett sötétedni, amikor a Temze parján végigsétálva elértük Shakespeare híres színházát a Globe színházat. Bekukkantottunk az előtérbe, de bejutni nem tudtunk, mert már zárásra készültek. De így is fantasztikus érzés volt ott lenni, még akkor is, ha ez a színház már nem a eredeti színház.

Tovább sétáltunk a Modern Tate Galériához. Közben teljesen besötétedett. A galéria még nyitva volt, az aulában körülnéztünk, majd a sétáló hídon visszamentünk a túloldalra.

St. Paul Katedrális

A St. Paul katedrálishoz jutottunk ki. Emlékeztem rá, hogy van a közelében egy remek Pub, ahol meg akartunk vacsorázni. Néhány éve jártunk ott, és nagyon kellemes hely volt. Meg is találtuk, de érthetetlen okból zárva volt. Mivel a környéken nem találtunk semmi megfelelő helyet, metróra szálltunk, és visszamentünk törzshelyünkre a Picadillyre. Ott rengeteg jó étterem és kocsma van, de a többségük teli volt, a bejáratnál sorok álltak, várva a bejutásra. Végül a kínai negyedben sikerült helyet találnunk, ahol nagyon finom dolgok között válogathattunk. Ezeken a helyeken 8-10 Font megfizetése ellenében annyit ehettünk, amennyit csak akartunk. Az éttermek kínálata nagyjából hasonló, de ebben az étteremben volt rák és shusi is, amikből nagyon finomat ettünk.

Vacsora után sétáltunk egyet a környéken. A kocsmák most is teli voltak, beülni nem igazán tudtunk sehová, ezért elindultunk a szállodába. Nagyjából összepakoltunk, és megterveztük, hogyan töltsük utolsó napunkat. De ez egyenlőre legyen meglepetés. Izgalmas meglepetés.