2007. augusztus 31., péntek

Galette és cidre


Galette a sós palacsinták királya

Már franciaországi utazásunk előtt olvastam egy ajánlóban a normandok és bretonok híres-neves palacsintájáról a gelettéről, melyet almapezsgő kiséretében kortyolgatnak 9-99 éves korig. Megérkezésünkkor alig vártam, hogy magam is megízleljem e nemes inyencségeket.

Első alkalommal egy sonkás-gombás galettét rendeltem, amiben nem is csalódtam. Később sorra vettem még fél tucat változatot és nyugod szívvel mondhatom, hogy mindegyik a kedvencem lett. Az egyik étteremben látványkonyha működött, így alkalmam nyílt ellesni, hogyan készítik. Persze a tészta már készen várakozott a sütésre, de némi érdeklődés után annak is kiderült a receptje.

Itthon egy jó nagy méretű serpenyőben kipróbáltam, és remek lett. A tészta, - akárcsak a pizzák - saját ízlés és fantázia szerint bármivel tölthető.

Lássuk a palacsintát:
Először is 2-3 tojást tejjel és szódavízzel elkeverünk, sót teszünk bele, majd hozzáadjuk a tönkölylisztet, vagy rozs- és graham liszt keverékét. A lényeg, hogy ne fehér búzaliszt legyen.
A keverés során a szokásos palacsinta tészta sűrűséget érjük el.
A palacsintasütőt (én a nagy serpenyőmet) vajjal kenjük ki és beleöntünk egy adag palacsintatésztát. Amikor az egyik oldala megsült, megfordítjuk, és a közepébe halmozzuk a belevalót. Az oldalait boríték módjára behajtogatjuk, majd miután az alsó fele megsűlt, megfordítjuk, és a másik felét is megsütjük.

Belevalók
  • szalonna,
  • sonka,
  • sajt
  • hagyma,
  • cukkínis,
  • káposzta,
  • lecsó,
  • paradicsom,

Fentiektől eltérően készül a kolbászos és a virslis galette. Ezeket kettő darab hagyományosan sütött palacsintába csavarják bele, és rendszerint méregerős dijoni mustárral kenik meg.

Ugyancsak egyedi a tükörtojásos galette készítése. Az ellesett recept szerint a megfordított palacsintára vajat kennek, ezután vagy tesznek bele valamit, vagy üresen hajtják össze, majd az újabb fordítást követően ütik rá a toját, és addig sütik, amig kellemes tükörtojás állágú lesz. A galettét ehetjük friss salátával, vagy önthetünk rá mustárt, kechupot vagy akár majonézt is.

Mivel itthon cidrét nem nagyon lehet beszerezni - és én különben sem iszom alkoholt- az alma ízű kölyökpezsgőt ajánlom helyette. Ezt a gyerekek is nyugodtan kortyolhatják.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése